Is Intermittent Fasting iets voor jou?

Waarom Intermittent Fasting?

Stel, je bent gek op hardlopen en hebt een lievelingspaar schoenen waarmee je net een stukje sneller kan lopen dan op elk ander paar. Stel je nu voor, dat je die schoenen altijd aan kan hebben zodat je met alles wat je doet net een stukje sneller en beter bent.

Zo kun je zelfs tijdens het lopen geconcentreerd naar iets luisteren en onthouden wat je onderweg tegenkomt. Op je werk, heb je de hele dag energie en geen constante trek in eten of om iets te snaaien. Je focus is scherp en je eet je maaltijden bewust om ervan te genieten en je batterij weer op te laden. 

Het wordt dan nog beter, want deze super schoenen heb je cadeau gekregen en ze zijn altijd met je mee waar je ook naartoe gaat. We komen bij het punt dat we een sprongetje gaan maken naar het vasten. Het vasten is namelijk een cadeau van je lichaam dat niks kost, behalve discipline voor de eerste stapjes om het een nieuwe gewoonte te laten worden.

Het is net zoals die super schoenen die voor iedereen beschikbaar zijn om aan te trekken om vervolgens de sterren van de hemel te spelen. Vasten kan voor iedereen die moeite heeft om meer gezond te eten en lekker in ze lijf te zitten de perfecte stok achter de deur zijn om dit te bereiken.

Naast dat vasten al eeuwen oud is en stress kan reduceren geeft het je een ongelofelijke connectie met je eigen lijf. Terwijl je lichaam rust krijgt neemt je focus en concentratie toe, kun je helderder denken en productiever werken.

Doordat je bewuster aan het eten bent en gaat voelen wat welke voeding met je doet, is het eenvoudiger om je gewicht onder controle te houden of te verliezen, en zelfs spiermassa te kweken.

Stiekem weet iedereen dat ons energielevel bepalend is om te kunnen doen wat je wilt doen. Om nog iets op tafel te leggen, bewust doen we er veel te weinig voor. In plaats van je af te vragen geeft iets mij energie, is de vraag vaker of het wel of niet lekker is. Past het wel binnen het kader van onze omgeving, in plaats van of het bij jezelf past.

Terug naar het vasten, want dit is een geweldige methode om de capaciteit van je energie batterij te vergroten en ervoor te zorgen dat die ook veel minder snel leegloopt. In deze blog lees je meer over wat Intermittent Fasting is, hoe je een start kan maken en wat ik de afgelopen jaren heb mogen ervaren.

Wat is Intermittent Fasting?

Om het heel eenvoudig te maken is Intermittent Fasting (IF) een leefpatroon, geen dieet! Waarbij men bewust mag worden over wanneer je eet en hoe vaak je eet. Tussen deze momenten zitten dan pauzes die je lichaam onwijs goed kan gebruiken. Het is namelijk zo, dat als wij eten ons lijf aan het werk moet om dit voedsel te verteren en om te zetten in bruikbare bouwstenen.

Kort samengevat, betekent Intermittent Fasting dus dat je op bewuste tijdstippen eet en niet eet. Dit klinkt eenvoudig en dat is het ook, maar de truc zit hem vooral in wat je eet. Vaak als ik met mensen over vasten in gesprek kom, krijg ik in eerste instantie een sceptische blik met daaropvolgend de vraag of ik niet de hele dag honger heb en mijzelf aan het uithongeren ben.

Tijdens zulke gesprekken kunnen we wel altijd samen lachen, want de hele dag aan eten en snaaien denken voelt voor mij eerder aan als iets verontrustends. Het zou dan ook betekenen dat ik en heel veel andere mensen onszelf dus al jaren aan het uithongeren zijn, terwijl we er stiekem onwijs van genieten en ons vitaler voelen dan ooit.

Het zit echter zo, dat als je eet om je lichaam van alle voedings-bouwstoffen te voorzien, snelle suikers streept en veel groenten toevoegt aan je maaltijden, het je veel energieke voordelen kan geven. Natuurlijk zonder hongergevoel!

Nu gebeurt het, dat ik vaak hoor dat mensen het fasten zien als “excuus” om in het tijdvenster dat men dan eet, nog meer koekjes en taartjes naar binnen te werken dan normaal. Op zulke momenten beginnen de knieën van elke koelkast te trillen. Als je dit bij jezelf herkent wil ik je aanraden hier de Intermittent Fasting guide te downloaden en direct deze oude patronen te doorbreken.

Hoe Intermittent Fasting?

Je hebt een aantal opties om Intermittent Fasting te implementeren en het kan een leuke uitdaging zijn om alle variaties uit te proberen en te kijken welke het beste bij je past. Wat bij jou past is namelijk afhankelijk van je huidige situatie en wat je al uitgeprobeerd hebt. Loop je nu met klachten rond en zie je door de bomen het bos niet meer, laat je dan vooral bij je eerste stappen begeleiden.

Persoonlijk ben ik blijven hangen voor het ritme waar ik 18 tot 20 uur vast en 6-4 uur een tijdvenster heb om te eten. Het ontbijt sla ik dan met plezier over om daarna in het eetvenster twee maaltijden plus een tussendoortje te eten.    Uit ervaring kan ik ook delen dat dit één van de makkelijkere varianten is om toe te passen in ons dagelijkse bruisende leven. In de ochtend tijdens mijn vast ben ik scherp als een mes, super gefocust en productief.

Mits een vast op de juiste manier verbroken wordt, heb ik in de middag ook geen in-kakker en kan ik ook prima nog sporten en leuke dingen doen in de avond. De 16-8 variant zie je hieronder afgebeeld. In de periode dat je vast, drink je alleen water, kruidenthee en eventueel is een bakje (decafé) koffie met MCT of kokosolie. Een vast verbreek ik door iets lichts zoals fruit of een plantaardige shake te pakken en daarna langzaam te beginnen met eten.

Intermittent Fasting het 16-8 of 20-4 schema

Dan is een andere variatie om 5 dagen “normaal” 3 maaltijden plus een tussendoortje over de dag te verdelen en 2 hele dagen te vasten. Tijdens deze twee dagen drink je alleen maar kruidenthee, bouillon (home-made) en veel water, eventueel voeg je na overleg nog een aantal supplementen toe.

Daarbij is het wel belangrijk om na deze twee dagen rustig je vast met fruit te beëindigen en langzaam je lichaam weer aan voedsel te laten wennen. Hierbij merkte ik dat het tijdens de tweede dag best pittig kan zijn om echt te knallen en mijn lichaam meer in een rust flow kwam.

Dit kan prettig zijn in het weekend of als een korte detox, maar persoonlijk wil ik ook actieve dingen kunnen doen en voel ik de focus toch meer zweven. Dit kan iedereen zelf ondervinden door het te testen, maar wees verstandig en doe je huiswerk of laat je hierin begeleiden.

Het Intermittent Fasting 5-2 schema:

Het laatste uitgewerkte schema is het op en af vasten, waar je om de dag vast. Zo heb je een normale dag met maaltijden en een dag waar je voedsel compleet links laat liggen. Dit is het op en af schema en heeft mij in het verleden te weinig toevoeging gebracht.

Voor de lange termijn zit hier een uitdaging als je op gewicht wilt blijven. Dan is het nog belangrijker om de dagen dat je eet voldoende en de goede voedingsstoffen binnen te krijgen. In onze bruisende maatschappij kan het lastiger zijn om dit de hele week en op een lange termijn als leefpatroon in te bouwen. 

Intermittent Fasting op en af schema:

Je kunt contact opnemen als je er nog niet over uit bent welk Intermittent Fasting schema bij jou en je leefstijl past en hoe je kunt beginnen. 

De ervaren voordelen van Intermittent Fasting:

Energiebalans is het gouden woord. Dit was voor mij de voornaamste reden om ermee te beginnen. Vanuit een goede energiebalans is de harmonie in je lichaam ook veel beter, wat weer veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt.

Ons lichaam kan zich herstellen en generen, cellen sterven af en er worden nieuwe cellen opgebouwd. Zo blijven we tenslotte bestaan. Je kunt je dan voorstellen wat voor moois er gebeurt als het lichaam tijd heeft om voor zichzelf aan de slag te gaan, doordat het niet steeds aan het werk moet met wat er via de mond binnenkomt.

Dit vindt, afhankelijk van iemands vertering, vaak pas 8-12 uur na je laatste maaltijd plaats. Dan blijft er een venster over voor je lichaam tot je eerste maaltijd. Verder laat ik de commerciële kreten en lichaamstransformatie foto’s liever achterwege en daag ik je graag uit om het 28-dagen Intermittent Fasting programma te volgen en het verschil voor jezelf te gaan ervaren.

Waarom ben ik begonnen met Intermittent Fasting?

Na een aantal jaren van god los te gaan en me nergens druk om te maken behalve welke discotheek te bezoeken, was de tijd aangebroken om de verantwoordelijkheid voor mezelf in eigen handen te gaan nemen.

Het begon met het willen werken aan mijn zelfbeeld en dit vooral te willen putten uit mijn fysieke verschijning. Nu weet ik wel beter, maar het was toen een kleine stap de goede richting in. Dit was het startsein om steeds nieuwe kleine stapjes te zetten naar meer vitaliteit.

Ah fijn, ik begon met een jaar of 18 met mijn broer te sporten en zoveel mogelijk te eten om spiertjes te kweken. Dat resulteerde niet direct in meer spieren maar eerder in geen controle hebben over me energielevel en dus ook niet over mijn fysieke verschijning, prestaties, emoties en gedachtes.

Op een dag gingen we varen met onze oom. Hij zag ons veel en constant eten en vroeg waar we mee bezig waren. Ik vertelde hem ons plan richting ons droomlichaam en hij moest een beetje lachen. Ik voelde me namelijk niet fit en had de hele dag honger en veel energie dipjes.

Het reisbericht laat ik achterwegen maar de natuur en de meren zijn erg indrukwekkend. Over het land heerst een stilte en reinheid die ik nog niet kende. Het trok mij zo ontzettend aan dat ik hier mijn eigen transformatieproces in gang heb gezet.

Omdat ik niet wilde weglopen van de rust ben ik begonnen met geestelijke ontwikkelingsboeken te lezen van Eckart Tolle en mij verder te verdiepen in voeding en leefstijlen. Het sport patroon nam ik mee uit Nederland, waar ik met mijn broertje aardig aan het rammen was. Door de rust en weinig contacturen op de universiteit had ik alle tijd om te sporten (calisthenics) en met Intermittent Fasting te beginnen.

Hoe heb ik Intermittent Fasting ingebouwd?

De eerste week bracht ik mijn ontbijt steeds meer richting de middag en als ik geen college had probeerde ik wat te sporten in de ochtend. Het gebeurde ook dat er op de middag colleges waren en ik dan liever in de ochtend ging sporten. Dit was allesbehalve appeltje eitje in het begin want ik voelde me zwak en had weinig energie.

Tijdens de colleges dacht ik alleen aan die eerste maaltijd, toen zelfgemaakt proteïne banenbrood zonder gluten (recept staat in de guide). Concentreren lukte wel alleen het voelde wat apart en zwevend. Ook niet gek om een verschil te voelen in het begin, als je dan beseft wat je normaal at en hoe je je toen voelde.

Dit uitproberen heb ik volgehouden tot ik merkte dat het eigenlijk juist wel lekker ging, het makkelijk was me energie te doseren en wat meer grip te krijgen op hoe ik mij voel. In combinatie met de boeken en de interessante gesprekken met mijn Zuid-Koreaanse huisgenoot begon er na twee weken iets speciaals te gebeuren. Het trainen ging lekker en ook als mens groeide mijn zelfvertrouwen door de bewustwording wie ik ben, wat mijn ego inbrengt en hoe ik daarmee en met andere kan omgaan.

De voeding was toen heel simpel, maar er werd natuurlijk elke avond vers gekookt. De recepten bestonden vaak uit kip of vis in combinatie met veel groenten. Op filmavonden werd er dan ook wel is chocolade en wat Fins snoep gegeten. Hiervoor moest wel eerst een goed half uur door de kou gewandeld worden, maar dat was het stiekem wel waard.

Intermittent Fasting in de drukke Westerse Wereld volhouden

Je zult wel denken, ideaal zo een rustige omgeving en makkelijk om het vasten ook vol te houden. Maar het tegendeel is waar, hoe minder afleiding hoe meer je genoodzaakt bent om dieper in jezelf te gaan, zonder jezelf te verliezen. Terug in Nederland ben ik verdergegaan met Intermittent Fasting en het verslinden van informatie erover, zoals ook low-carb, keto, vegan en paleo voedingspatronen. En eerlijk is eerlijk, met de ervaring die ik nu heb voel ik me alleen maar fitter worden.

Er was in het begin een uitdaging om ervoor te zorgen dat ik altijd was voorzien van de juiste voeding. Juiste en voldoende voeding is de basisvoorwaarde om Intermittent Fasting ook vol te kunnen houden tijdens intensieve (fysieke) dagen.

Deze uitdaging was makkelijk op te lossen maar vroeg wel om een nieuwe gewoonte te creëren. Namelijk, ben ik elke avond zelf gaan koken voor 2 personen, zodat er een extraatje overbleef voor de lunch voor de volgende dag. Als ik niet thuis at, bereide ik een lunch voor of knutselde ik een salade in elkaar na een bezoekje aan de supermarkt in de pauze.

Daarmee scoor je trouwens punten op je stappenteller en kun je collega’s tegelijkertijd beter leren kennen. De reacties die ik op de opleiding en later tijdens werk hierop kreeg waren in het begin altijd sceptisch, tot ik de eerste vragen beantwoorde. De daaropvolgende dagen zaten vaak de eerste mensen met hun hulpvragen aan tafel voor advies.

De bakjes met lunch zijn ondertussen niet meer weg te denken, zo kan alles een nieuwe gewoonte worden. Nu jaren verder heb ik een eigen praktijk waar ik mensen van jong tot oud begeleiden mag naar een betere gezondheid. Heb je na het lezen van deze blog het gevoel dat je klaar bent om het roer om te gooien of wil je graag iets delen? Stuur mij hier een bericht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *